Korte termijn (2019-2022)
Voor de korte termijn wordt in de nieuwe gebieden ingezet op verkeersmaatregelen die direct samenhangen met de ontwikkeling van Nobelhorst en Oosterwold. In bestaand stedelijk gebied wordt ingezet op maatregelen voor het behoud van een hoogwaardig, verkeersveilig en toekomstbestendig netwerk voor openbaar vervoer, fiets en auto.
De planvoorbereiding voor de overkapping van het nieuwe busstation ’t Oor is in volle gang. Het is de ambitie deze eind 2021 op te leveren.
De OTB/MER-procedure voor de verbreding van de A6 tussen Almere en Lelystad is gestart en wordt dit jaar vastgesteld. In 2021 volgt dan de TB-procedure. Vanaf 2022 start de realisatie van de verbreding.
Dit jaar start de verbreding van de Hogering tussen de Elementendreef en de Hollandsedreef. De Hogering wordt verbreed van 2 rijstroken per richting naar 3 rijstroken per richting en bij de kruispunten gaat de Hogering verdiept onder de kruisende wegen door. De verbreding duurt naar verwachting t/m 2023.
Verder zullen uit de mobiliteitsvisie ook een aantal projecten volgen die passen bij de doelstellingen en ambities uit de visie.
Lange termijn (na 2022)
Uit analyses en prognoses blijkt dat in 2030 na realisatie van Almere Poort, Nobelhorst & 1e fase Oosterwold de infrastructuur op de A6 en bij Almere Poort aan haar capaciteit raakt. Om Almere Pampus te kunnen ontwikkelen zullen investeringen in de weginfrastructuur nodig zijn.
In de komende jaren neemt de druk op de bereikbaarheid in de regio weer toe. Op dit moment wordt gewerkt aan de visie op de lange termijn op het gebied van infrastructuur en openbaar vervoer in het OV Toekomstbeeld 2040. Hierbij is het van belang dat er meer en betere verbindingen op de agenda komen te staan. Binnen het handelingsperspectief Oostflank Amsterdam wordt de discussie gevoerd over het verbeteren van verbindingen tussen Amsterdam en Almere. Met name de IJmeerverbinding tussen Almere, IJburg, Amsterdam en mogelijk Schiphol is cruciaal voor de lange termijn ontwikkeling van Almere. Het belang van continue samenwerking in de regio blijft hiermee groot.
Het omschakelen naar elektrische auto’s neemt een grote vlucht. Momenteel betekent dit meerdere laad-punten die ingepast moeten worden in de openbare ruimte, wat tot parkeerproblemen leidt. Zodra het gebruik van elektrische voertuigen de norm wordt, zal dit effect hebben op zowel de onderliggende elektranetten als de manier waarop parkeren ingericht wordt. Het is daarom wenselijk hier bij de ontwikkeling van nieuwe gebieden rekening mee te houden.