Inframaatregelen Nobelhorst/Oosterwold
Voor de ontwikkeling van Nobelhorst 1e fase is een aantal bovenplanse ingrepen noodzakelijk om deze wijk aan te sluiten op de bestaande omgeving. Dit zijn (via de Nota Omslag Grote Werken Hout) de aanleg van het busbaantracé Sallandsekant – Nobelhorst en de aanleg van de hoofdfietsroute van Nobelhorst langs de Kievitsweg naar Oosterwold. Vorig jaar zijn rotondes aangelegd op de kruispunten Vogelweg – Kievitsweg en Vogelweg – Nachtegaallaan. Verder bouwt de provincie een nieuwe fietsbrug over de Waterlandseweg die Oosterwold en de Groene Kathedraal verbindt met Stichtsekant en het Cirkelbos. Deze brug legt zowel recreatief als utilitair een nieuwe verbinding in de stad. En deze ontsluit de bushalte Stichtsekant. Hiermee is de bereikbaarheid van Nobelhorst en Oosterwold toegenomen.
Impressie Visweerbrug, fietsverbinding tussen Cirkelbos en Stichtsekant
(bron: www.maakoosterwold.nl)
Inframaatregelen Poort
Om de groei van Poort te faciliteren zijn vorig jaar verschillende infrastructurele maatregelen gerealiseerd. De Poortdreef tussen de Olympialaan en de A6 is verbreed. Het ontbrekende deel van de Godendreef tussen de Hogering en Homeruskwartier is aangelegd. Door Rijkswaterstaat is de onderdoorgang van de Poortdreef bij de A6 verbreed. Daarmee is de hoofdinfrastructuur in Poort op orde en voorbereid op verdere groei.
Inframaatregelen uit het MIPA in bestaand stedelijk gebied
Door het gescheiden verkeerssysteem heeft Almere een hoogwaardig, verkeersveilig en toekomstbestendig netwerk. Aandachtspunten zijn: stimuleren fietsgebruik, congestie op enkele kruisingen in het hoofdwegennet en completering van het OV-systeem. In het MIPA 2019-2022 worden projecten waar mogelijk gecombineerd met groot onderhoud. Daarmee kan kostenefficiënt werk met werk gemaakt worden. Belangrijk speerpunt is de upgrading (verbreding, invoering voorrang, rood asfalt) van het hoofdnet fiets.
De belangrijkste projecten zijn:
- Fiets: afmaken verbreding Spoorbaanpad inclusief aanpassing in de fietsbrug stationsviaduct en verbreding van de bruggen over Hoge en Lage Vaart, de hoofdfietsroute Tsjaikowskypad met te verbreden brug over de Olstgracht, de fietsroute in de Achillesstraat; fietsparkeren NS-station Almere Centrum.
- Bus: aanleg van een busbaan tussen de Hollandsebrug en station Almere Poort; herinrichting en verbeteren van de sociale veiligheid van halteomgevingen; realisatie van een overkapping op het nieuwe busstation ‘t Oor.
- Auto: verbreding van de Hogering tussen de Elementendreef en de Hollandsedreef
- Verkeersveiligheid: aanleg van 2 rotondes op de Hollandsedreef en Muziekdreef
Busstation ’t Oor in 2019
(bron: www.1almere.nl)
Verbreding A6
De A6 verbreding bij Almere is gereed. Het eerste deel van de verbreding, van Amsterdam tot en met Almere Havendreef is ruim 2 jaar open. Het tweede deel van de verbreding A6, van Almere Havendreef t/m Almere Buiten is vorig jaar afgerond. De wegcapaciteit op de A6 is verdubbeld: van 2x2 rijstroken naar 4x2 rijstroken met hoofd- en parallelbanen. Dit geeft een impuls aan de bereikbaarheid van Almere.
De nieuwe A6 is de eerste energieneutrale snelweg van Nederland. In het knooppunt met de A27 (bij de olifanten) is een zonneveld aangelegd. De energie die hiermee wordt opgewekt, wordt gebruikt om alle verlichting en systemen langs de A6 te laten functioneren. Ook worden verschillende duurzame maatregelen toegepast zoals het gebruik van ledverlichting en de toepassing van gerecyclede materialen zoals beton. De A6 is volledig met stil asfalt aangelegd.
Voor de A6 tussen Almere en Lelystad wordt dit jaar het Ontwerp Tracébesluit vastgesteld. In 2021 het Tracébesluit en in 2022 start de realisatiefase.
Verbreding Hogering
Dit jaar start de provincie Flevoland met de verbreding van de Hogering. Het deel tussen de Elementen-dreef en de Hollandsedreef wordt verbreed van 2 naar 3 rijstroken per richting. Hiermee kan de verdere groei van Almere Poort worden opgevangen. De kruisingen van de Hogering met de gemeentelijk wegen worden ongelijkvloers: de Hogering gaat verdiept onder deze wegen door. Dit komt de doorstroming en veiligheid ten goede. De werkzaamheden zijn naar verwachting in 2021 afgerond.
Spoor (OV SAAL)
Vorig jaar zijn de infrastructurele aanpassingen voor OV-SAAL Korte Termijn officieel afgesloten. Resultaat is een verdubbeling van de sporen tussen Schiphol en Duivendrecht en een aantal keersporen in Almere. Het aantal treinen op de Flevolijn is toegenomen tot 12 treinen per uur.
In het kader van OV-SAAL Middellange termijn (MLT) wordt de uitbreiding bij station Weesp van 6 tot 8 sporen onderzocht. Eerder in 2019 is gebleken dat de voorziene dienstregeling met in totaal 18 treinen op de Flevolijn niet maakbaar is. Dit betekent dat het toekomstige aantal treinen niet kan worden verwerkt met de voorziene infrastructuur. Hierop zijn Rijk, regio en spoorpartijen samen een nieuw onderzoek gestart naar welke dienstregelingen wel mogelijk zijn. Dit onderzoek loopt nog, resultaten worden medio 2020 verwacht. De oplevering van de spooruitbreiding wordt inmiddels niet meer voor 2029 verwacht. Vervolgens zal de implementatie van het benodigde beveiligingssysteem ERTMS nog 1 a 2 jaar kosten. Daarnaast is er veel onzekerheid door vertraging in een aantal regionale projecten (o.a. heroverweging project Zuidasdok).
Knooppunt Almere Centrum
Binnen het programma “Versterken Hart van de Stad” wordt gewerkt aan het station en stationsomgeving. Het stationskwartier transformeert tot een hoogwaardig knooppunt in het netwerk van de Metropoolregio Amsterdam. Vóór de Floriade wordt de kwaliteit en de beleving van het station verbeterd, inclusief de daarbij horende pleinen. In 2019 zijn de ontwerpen uitgewerkt en (aanbesteding van) werkzaamheden voorbereid. De verbouwing van het station en de omgeving starten dit jaar.
Artist impression vernieuwde passage station Almere Centrum